2013.10.28. 08:28 Rycsqo

Tés - Várpalota (2013.10.03)

Kocsival érkeztem meg a tési Erdei büféhez, ahonnan a K jelzés lefordít a falu főutcájáról. A Tési-erdő bükkfás lejtőjén haladva kereszteztem egy murvás szállító utat, majd leereszkedtem egy völgybe. Elértem a Siska-forrást egy szépen kialakított pihenőhellyel, kár hogy a forrás nincs vízműbe foglalva.

DSCF1435.JPGŐz reggelizik a Tési-erdőben


A lejtős ösvény átszel egy hegyi rétet, majd átlépve a Siska-forrás vízerén gyaloghíd vezet át a Gaja fölött. A híd után élesen balra kanyarodik az út, a kéktúra elérte Jásd községet, pontosabban a faluszéli kertek alját.

 

DSCF1437.JPGSiska-kút

DSCF1439_1.JPGLegelésző tehén a hegyi réten

DSCF1440.JPGA Gaja-patak

DSCF1441.JPGJásd délről

 A K jelzés egy diófánál balra térít el, majd újra keresztezi a Gaját. Agyagos földúton, rét és erdő szélén, akácfák mellett értem el a jásdi Szentkutat. A 600 éves zarándokhelyen fakadó forrást egykor csodatévő, gyógyító hatásúnak gondolták. Az árnyas ligetben kedves kis fehér kápolna áll, bejárata fölött a Zichy család címerével. Mellette kálváriastációk domborművei, egy oltár, egy feszület, valamint egy hófehér mészkő Mária szobor látható.

 DSCF1443.JPGSzentkút - kálváriastációk

DSCF1450.JPGSzentkút - kápolna

DSCF1451.JPGSzentkút - Mária szobor és feszület


Folytattam tovább az utat, elhagytam a
Márkus várának nevezett kelta eredetű földvár sáncárkát, majd a Vadalmás(vízi)-fűrészmalom épületegyüttesét. Az út jobbra tartva átvitt a Gaja túlpartjára, ahol élesen balra fordult. Itt mindjárt egy cserkésztáborba botlottam, ahol kicsinykét meg is pihentem.

 

DSCF1454.JPGA Gaja jobb oldalt, egy cserjés galériaerdőben folyik

DSCF1456.JPGCserkésztábor


A K jelzés kátyús szekérúton vitt tovább a Gaja szűkülő teknőjében, majd jobbra, mélyútra tért. A KO jelzésre kitérve a túlparton fakadó Vadalmás-forráshoz jutottam, itt is pihenőhelyeket alakítottak ki.

 DSCF1459.JPGÚtban a Római fürdő felé

DSCF1462.JPGVadalmás-forrás


A kitérőt követően visszatértem a K jelzéshez, bánatomra, mert egy elég meredek kaptató következett. A gerincre felérve már tölgyerdő fogadott, gyorsan leereszkedtem a környékbeliek egyik kedvenc kirándulóhelyeként ismert Római fürdőnek nevezett vízeséshez.

 DSCF1463.JPGGaja-völgyi pihenőhely

DSCF1464.JPGRómai fürdő


Miután kellőképpen kigyönyörködtem magam, visszatértem az én kékemhez, amely a patakvölgy feletti gyalogúton folytatódott és a szurdok kanyargós útvonalát követve egészen Bakonynána településéig vitt.

 

DSCF1469.JPGA szövevényes gyökerek próbálják tartani a löszös-agyagos rézsűt

DSCF1471.JPGLent a Gaja-szurdok kígyózik


Az egykor fűrészmalomként üzemelt Prémmalom épülete előtt elhaladva kiértem a tési műútra. Itt a K jobbra, a felsőperei aszfaltútra fordul, én viszont visszaigyekeztem Tésre, ezért balra tértem, követve a K+ jelzést. Innen több, mint 6 km volt még hátra Tésig, az út egyes szakaszai pedig rendesen igénybe vették dohányzásban megőszült tüdőmet.

 DSCF1474.JPGBakonynána visszanézetből

DSCF1478.JPGKilátás a szélerőművekre


Bár az eredeti tervem az volt, hogy Tésről busszal érkezem majd haza, sajnos pár perccel lekéstem a járatot. Mivel nem volt kedvem tétlenül ücsörögni órákat a következő buszig, úgy döntöttem, hogy a fennsíkot átszelő P□ jelzést egy darabig követem, majd a Fajdas-hegyről leereszkedve jutok el Várpalotáig.

 

DSCF1479.JPGA Tési-fennsíkon

DSCF1484.JPGMár látszik Várpalota


Holtfáradtan értem haza, rögtön vettem egy izomlazító forró fürdőt. Sziasztok, túrázzatok ti is egyet!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://makacsbakancs.blog.hu/api/trackback/id/tr95601710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása