2013.10.28. 08:29 Rycsqo

Tés - Zirc (2013.10.26)

Az október eleji túrához hasonlóan újra négykerekű járművel jutottam el a Tés felsői autóbuszmegállóhoz, csak ezúttal a Várpalotáról induló 7 órási busszal. Az útvonal egészen Bakonynánáig is ugyanaz volt, most viszont a tési műútra érve nem balra, Tés felé, hanem jobbra fordultam. De mielőtt követtem volna a kéktúra útvonalát, felbaktattam a faluba körülnézni. Bakonynána a török kiűzése után a Nádasdyak birtoka lett, akik a 18. század közepén német családokat telepítettek be. Az 1828-ban épült r.k. templom éppen felújítás alatt áll, a mögötte lévő kálvária stációit érdemes megnézni.

DSCF1531.JPGA felújítás alatt álló templom

DSCF1532.JPGA Kálvária


Visszafordultam a felsőperei műút emelkedőjére, kereszteztem a Gaját, majd jobbra letérve, a Cser-hátot északról kerültem meg. Újabb éles jobbkanyar következett, majd nyugatra tartva érkeztem meg a Gaja perei ágához.

DSCF1536.JPGCser-hát

DSCF1537.JPGA jelzés éles jobbkanyart mutat

DSCF1539.JPGA Gaja perei ága


Ezt követően a K jelzések az erdőszélen vezettek tovább, illetve vezettek volna, ha megtalálom őket. Több irányban is elindultam, de a jelzéseket sehol sem láttam! Ekkor szerencsémre egy nagy létszámú túrázó csapat jött az ellenkező irányból, így megoldódott a rejtély és én sem káromkodtam tovább. A benőtt ösvényen nehéz volt a járás, de végül kiértem az erdőből, amit két 90 fokos kanyar követett. Így értem Veimpuszta egyik majorépületének romjához, majd egy kis trafóállomás mellett balra, felfelé fordultam.

DSCF1541.JPGVeimpuszta


Egy szélesen terpeszkedő rétre értem, amelyet jobbra tartva hagytam el, hogy aztán egy sáros, kátyús szekérúton haladva tovább egy bokros legelő aljára érkezzem. A jelzések innen már egyértelműek, egy agyagos földút vezet a Nagyesztergárt délről határoló erdőbe.

DSCF1542.JPGNagyesztergár felé menet (a kép menetiránnyal szemben készült)


Nagyesztergár első írásos említése 1270-ből való "Wztrugar" formában. Neve szláv eredetű, jelentése "faragó, esztergályos", ebből alakult ki az "Esztergár" név. A falu híres szülöttje Ányos Pál (1756-1784), pálos rendi szerzetes, költő. A szülőháza falán elhelyezett emléktáblán egy Ányos-hitvallás olvasható: "Bakony erdejének szállottam keblében, Hol kedvemet érzem tellyes mértékben." A templomtól délre található a környék egykori földesuráról elnevezett Purgly-kúria.

DSCF1543.JPGA Purgly-kúria

DSCF1547.JPGÁnyos Pál szülőháza

 

Visszatérve a K jelzéshez erős emelkedőt követően értem el a Mór (Bodajk) - Zirc összekötő műutat, de innen már láttam Zircet, sőt a Kőris-hegyet is. Alig 15 perc múlva már az arborétum déli bejáratánál álltam.

DSCF1550.JPGA nem is olyan messze távolban már Zirc házai látszanak


Elballagtam a város főterére, a Rákóczi térre, ahol friss vizet vételeztem egy köztéri karos kútnak hála, majd megebédeltem, hiszen negyed 2 körül járt már az idő. Ezután körbejártam a főteret, megcsodáltam az 1738 és 1753 között épült barokk templomot és a mellette álló, szintén pompás apátság épületét. Zircen született Reguly Antal (1819-1858) finnugor nyelvész, aki néprajzi és nyelvészeti anyagot gyűjtött nyelvrokonainknál, a hantiknál és a mansziknál az Urálban.

DSCF1565.JPGA barokk templom és az apátság

DSCF1553.JPGReguly Antal mellszobra a Rákóczi téren

 

Az apátság szomszédságában található a 18 ha-os arborétum. Kiemelkedő hazai élőfagyűjtemény, de jelentős a nem őshonos fajok száma is. A tavat a Cuha felduzzasztásával 1720 körül alakították ki.

DSCF1577.JPGAz arborétum fái ...

DSCF1578.JPG... és tava


Miután végigjártam az arborétumot, még időben elindultam, hogy elérjem a Veszprémbe tartó buszomat, ahol aztán azonnal indult is a csatlakozás Várpalotára. Jó kis nap volt! Sziasztok, túrázzatok ti is egyet!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://makacsbakancs.blog.hu/api/trackback/id/tr885602023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása